5 τάσεις Usability για το 2013

Καλή Χρονιά σε όλους με υγεία, πολλές ευτυχισμένες στιγμές και επιτυχίες (με αυτή τη σειρά)! Welcome to the 1st post of 2013! Ένα από τα δικά μου φετινά resolutions είναι να γίνω πιο συνεπής blogger… Για να δούμε!

Η περίοδος επιβάλλει ανασκοπήσεις, σχέδια και προβλέψεις και εγώ δεν σκοπεύω να χαλάσω την παράδοση. Ακολουθούν 5 τάσεις στο χώρο του Usability & UXdesign στην Ελλάδα, που θεωρώ ότι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο το 2013.

1. Περισσότερο Usability!

Η πρόβλεψή μου αυτή είναι λίγο αυτονόητη, αφού ο κλάδος τώρα εδραιώνεται και στην Ελλάδα, άρα η αύξησή του είναι και αναμενόμενη. Μετά την στροφή των περισσότερων εταιρειών στο Internet, έρχεται τώρα η ώρα του απολογισμού, της μετρησιμότητας και των προσεκτικότερων κινήσεων. Οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες, τα budgets είναι μειωμένα και έτσι το Usability και οι διάφορες μέθοδοι βελτιστοποίησης της αποδοτικότητας μιας σελίδας, έρχονται να παίξουν ρόλο-κλειδί.

Αναμένω περισσότερες ελληνικές εταιρείες από ποτέ να τρέξουν Usability projects για τα sites τους, είτε πρόκειται για User Testing, A/B testing ή ακόμα και πιο «προχωρημένες» μεθόδους όπως π.χ. Eyetracking. Είτε πραγματοποιηθεί εσωτερικά μέσα στην εταιρεία, είτε με τη βοήθεια κάποιου εξωτερικού συνεργάτη, είναι σίγουρο ότι το Usability θα φέρει τα αποτελέσματα που περιμένουν.

2. Mobile & touchscreen συσκευές

ΟΚ, η «χρονιά του mobile» ήρθε (πολλές φορές) και πέρασε, αλλά τον επόμενο χρόνο, περισσότερο από ποτέ προβλέπεται να συζητάμε για την εμπειρία που παρέχουμε στους χρήστες των mobile & tablet συσκευών. Για κάθε ενέργεια επικοινωνίας, για κάθε νέο site, για κάθε νέα λειτουργικότητα, επιβάλλεται πλέον να ρωτάμε «Πώς θα δουλέψει αυτό σε mobile?». Από εκεί προκύπτουν ερωτήματα που αφορούν τη γενικότερη στρατηγική κάθε εταιρείας απέναντι στο mobile, κάτι που είναι καλό, αφού θα «αναγκαστούν» οι εταιρείες να αποκτήσουν μια ολιστική προσέγγιση για το digital γενικά.

3. Responsive design

Ήδη είναι πολυσυζητημένο θέμα στο web design και προβλέπω αυτή η τάση να ενταθεί ακόμα περισσότερο το 2013. Στα πλαίσια της συζήτησης γύρω από το mobile και της εμπειρίας που προσφέρουμε στους χρήστες κινητών και tablet συσκευών, το responsive design αποτελεί μια πολύ καλή λύση. Η εντυπωσιακή αυτή τεχνική (για την οποία σκοπεύω να αναρτήσω ξεχωριστό post) επιτρέπει σε μία σελίδα να προσαρμόζεται «on the fly» στην ανάλυση της οθόνης του χρήστη, αλλάζοντας μεγέθη, αποστάσεις, σειρά και στοιχεία προκειμένου ο χρήστης να δει μια βελτιστοποιημένη σελίδα για τη συγκεκριμένη ανάλυση. Το responsive design φέρνει μαζί προκλήσεις τεχνικές, πολλή δουλειά και μελέτη στο design και την ανάγκη για περισσότερο Usability το οποίο θα εξασφαλίσει ότι δημιουργούμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία για το χρήστη, ανεξαρτήτως συσκευής.

Time

Το νέο responsive site του TIME magazine. Δοκιμάστε να ανοίξετε και να κλείσετε το παράθυρο του browser σας!

 

Foodsense

Ένα από τα πιο όμορφα responsive designs.

 

Skroutz

Ίσως το πρώτο responsive site στην Ελλάδα!

 

Το αν το responsive design είναι για όλους και το πώς θα το δούμε να υλοποιείται στην Ελλάδα, είναι κάτι που ανυπομονώ κι εγώ να δω και να κουβεντιάσουμε το 2013!

4. Μεγάλες εικόνες και φωτογραφίες

Είναι ήδη φανερή η τάση (κυρίως στο εξωτερικό) για τη χρήση μεγάλων εικόνων και φωτογραφιών στα sites, είτε σαν δομικά στοιχεία της σελίδας είτε σαν background. Προβλέπω να έχουμε περισσότερες τέτοιες υλοποιήσεις και στην Ελλάδα, μιας και η αίσθηση που δίνει μια όμορφη, μεγάλη και ποιοτική φωτογραφία, δύσκολα επιτυγχάνεται αλλιώς. Η τάση αυτή έρχεται να ικανοποιήσει τα brands που θέλουν ατμοσφαιρικά και επιβλητικά sites, αλλά φέρνει μεγάλες προκλήσεις σε επίπεδο Usability, αφού συχνά θυσιάζεται η χρηστικότητα εις βάρος της «εικόνας» (μεταφορικά και κυριολεκτικά). Θα έχει ενδιαφέρον σίγουρα η εξέλιξη αυτής της προσέγγισης και η αναζήτηση για την ισορροπία ανάμεσα στην ομορφιά και την χρηστικόητα.

Pampers

Στο νέο site των Pampers κυριαρχεί η φωτογραφία.

 

5. Αλλαγές στην πλοήγηση

Διαφαίνονται ήδη αρκετές νέες τάσεις που έρχονται να αλλάξουν λίγο τις συνήθειες των χρηστών και να επαναπροσδιορίσουν τα κλασικά navigation patterns που γνωρίζουν οι χρήστες στο web. Η επιβίωση και κυριαρχία αυτών των νέων στοιχείων θα αποδειχθεί στην πράξη το 2013 και θα εξαρτηθεί από την χρηστικότητά τους και την υιοθέτηση ή άρνησή τους από τους ίδιους τους χρήστες. Για παράδειγμα:

Το λεγόμενο «endless scrolling», σύμφωνα με το οποίο το περιεχόμενο συνεχώς φορτώνει από κάτω καθώς ο χρήστης σκρολλάρει στη σελίδα, έρχεται να αντικαστήσει (;) το κλασικό pagination. Γνώριμο από το Facebook και άλλες σελίδες, είναι μια νέα τάση η οποία σίγουρα θα εμφανιστεί σε περισσότερα sites το 2013.

Η εμφάνιση της αριστερής μπάρας/μενού, η οποία συχνά «κρύβεται» πίσω από κάποιο εικονίδιο, εισάγει επίσης μια διαφορετική προσέγγιση στην πλοήγηση. Η τάση αυτή φαίνεται να δημιουργείται από την επιθυμία των designers να εκμεταλλευτούν όλο το πλάτος των wide οθονών που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι (υπάρχει αρκετός χώρος πλέον για να εμφανιστεί μια κάθετη μπάρα στα αριστερά της οθόνης), αλλά και από το feature που συναντάμε περισσότερο σε mobile apps, όπου με ένα «swipe» από τα αριστερά προς τα δεξιά, εμφανίζεται κάποιο κρυμμένο μενού.

Vogue

Το νέο UK site της Vogue χρησιμοποιεί με πολύ επιτυχημένο τρόπο την αριστερή μπάρα.

 

Άλλες τάσεις και αλλαγές στον τρόπο πλοήγησης, όπως τα fixed menu bars, το parallax scrolling, τα single page websites, τα horizontal scrolling sites κλπ. έρχονται επίσης δυναμικά και θα μας απασχολήσουν το 2013. Το ποιά από αυτά θα είναι πράγματι χρήσιμα και χρηστικά, μένει να αποδειχθεί στις διάφορες υλοποιήσεις που θα δούμε.

Krystalrae

Πολύ εντυπωσιακή εφαρμογή parallax scrolling στο Krystalrae!

 

Αυτές είναι οι προβλέψεις μου για τα 5 μεγαλύτερα trends, μαζί με πολλά άλλα φυσικά. Εδώ είμαστε για να συζητάμε τη χρησιμότητα και τη χρηστικότητά τους!

Αν έχετε προσθήκες ή διαφωνίες με τη λίστα, θα χαρώ να τις ακούσω!

 

Featured image designed by Davide Vicariotto (via Smashing Magazine).

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

6 Comments

  1. Πολύ ωραίο άρθρο. Μια που το έθιξες το usability, Άνθρωποι που ασχολούνται με αυτό σαν βασικό τους αντικείμενο (και όχι by the way μαζικά με άλλα δέκα) πόσοι λες να υπάρχουν στην αγορά; Καλημέρες!

    Reply
    • Γεια σου George & ευχαριστώ για το comment!

      Από όσο γνωρίζω υπάρχουν κάποιοι (λίγοι) άνθρωποι που ασχολούνται συστηματικά με το Usability και το Human-Computer Interaction ακαδημαϊκά (γνωρίζω σίγουρα τον καθηγητή Λεκάκο στο ΟΠΑ). Επαγγελματικά, πιστεύω ότι μετριόμαστε άνετα στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ακόμα κι εγώ όμως, συνεχίζω να ασχολούμαι και με γενικότερα θέματα digital strategy & e-commerce, παρόλο που το ποσοστό του χρόνου μου έχει αρχίσει πλέον να γέρνει περισσότερο υπέρ του Usability :)

      Reply
      • Hello κι από μένα :) Το Human-Computer Interaction είναι μία από τις τρεις κύριες κατευθύνσεις που διδάσκονται ακαδημαϊκά στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων. Γνωρίζω καθηγητές μου που ασχολούνται αποκλειστικά ακαδημαϊκά, ερευνητικά, αλλά και σα μόνιμη ενασχόληση με το αντικείμενο. Στην Travelplanet24 πολύ σύντομα ευελπιστούμε να έχουμε και ξεχωριστή ομάδα που θα ασχολείται αποκλειστικά με User Experience (εμπεριέχεται και το Usability). Φυσικά, υπάρχουν και digital agencies που ασχολούνται με UX/UI και Design for All εδώ και αρκετά χρόνια.

        Reply
        • Γεια σου Alicia, ευχαριστώ για το comment και καλωσήρθες στο blog :)

          Έμαθα εντελώς τυχαία για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και την ενασχόλησή του με το HCI πριν μερικές ημέρες, οπότε μου έκανε πολύ εντύπωση που το είδα σήμερα στο σχόλιό σου! Όντως φαίνεται ότι γίνεται καλή δουλειά στο κομμάτι αυτό και καλά κάνεις και το αναφέρεις.

          Όσον αφορά τον επαγγελματικό χώρο όμως, συνεχίζω να πιστεύω ότι οι άνθρωποι που ασχολούνται με το Usability είναι λίγοι και ακόμα λιγότεροι αυτοί που το κάνουν αποκλειστικά (τα δάχτυλα του ενός χεριού δεν είναι υπερβολή). Προσοχή όμως, δεν εξισώνω την έννοια του Usability με το UX, του UX design, του UI design κλπ. Φυσικά, όποιος ασχολείται με το web design δεν μπορεί (αν είναι σωστός επαγγελματίας) παρά να ασχολείται και με το UX και να το λαμβάνει υπόψιν του. Δυστυχώς αυτό δεν ισχύει για όλα τα web agencies, αλλά υπάρχουν 2-3 αξιόλογες εξαιρέσεις που δουλεύουν με μια πιο χρηστο-κεντρική προσέγγιση εδώ και κάποια χρόνια όπως λες. Παρόλα αυτά, Usability analysts με την καθαρή έννοια της λέξης, οι οποίοι διενεργούν σχετικές έρευνες (user testing, interviews, contextual inquiries, card sorting, AB & MVT testing, eyetracking κ.α.) σαν αποκλειστικό τους αντικείμενο, είναι σημαντικά πιο λίγοι.

          Χαίρομαι πολύ που το Travelplanet24 δίνει αυτή τη βαρύτητα στο UX μέσα τη δημιουργία ξεχωριστής ομάδας! Αυτά είναι πολύ καλά νέα για τον κλάδο! Δεν με εκπλήσσει, αφού το Travelplanet24 ήταν από τους πρώτους στην Ελλάδα που ασχολήθηκαν σοβαρά με το θέμα κάτι που επιβεβαιώθηκε και με το σχετικό E-volution Award :) Θυμάμαι ακόμα ότι η Travelplanet24 ήταν ο πρώτος πελάτης που μας χτύπησε την πόρτα το 2008 μόλις λανσάραμε τη Linkwise ζητώντας να ξεκινήσουμε αμέσως την affiliate καμπάνια, όταν κανένας ακόμα δεν ήξερε τι σημαίνει affiliate στην Ελλάδα :) Keep it up!

          Reply

Leave a Comment.