Usability Fails #1

Usability Fails #1

Σήμερα ξεκινάω μια σειρά posts με τίτλο “Usability Fails” όπου θα συγκεντρώνω όλα εκείνα τα μικρά ή μεγάλα λάθη που κάνουν τα εύκολα – δύσκολα και οδηγούν τους χρήστες και εμένα ακόμα περισσότερο, στα όρια της παράνοιας!

Και αρχίζω αμέσως με ένα παράδειγμα που θέλω να βροντοφωνάξω εδώ και καιρό!

Τι δεξί, τι αριστερό κλικ!

Από τα πιο εκνευριστικά Usability Fails που έχω συναντήσει εδώ και καιρό και μάλιστα από μεγάλο retailer της Αγγλίας από τον οποίο ψώνιζα φανατικά όταν ζούσα στο Manchester. Στο site της Oasis, έχουν αποφασίσει να καταργήσουν το δεξί κλικ στις προϊοντικές λίστες, αλλάζοντας το functionality του ώστε αυτό να δουλεύει ακριβώς όπως το αριστερό κλικ!

Δηλαδή, χαζεύεις ας πούμε στην παρακάτω product list:

Oasis product list

 

Αποφασίζεις να ανοίξεις ένα προϊόν σε άλλο tab, αλλά μόλις κάνεις δεξί κλικ η σελίδα του προϊόντος ανοίγει στο tab στο οποίο ήδη βρίσκεσαι!

Oasis product pagae

 

Με απλά λόγια έχουν αφαιρέσει τη δυνατότητα να κάνεις tabbed browsing, μια συνήθεια ΑΚΡΩΣ συνυφασμένη με το browsing σε fashion sites, όπου αυτό που θέλεις είναι να χαζεύεις τα προϊόντα, ρίχνοντας μια πιο προσεκτική ματιά στα κομμάτια που σε ενδιαφέρουν ανοίγοντάς τα σε νέο tab. Τόσο εξωφρενική μου φάνηκε η πρωτοτυπία αυτή, που επικοινώνησα μαζί τους για να βεβαιωθώ πρώτα ότι δεν πρόκειται για κάποιο bug! Τελικά όντως…. “it’s not a bug, it’s a feature”!

Που πήγε το Call to Action;

Έχω αναλύσει σε άλλο post πόσο σημαντικά είναι τα σωστά Call to Actions για κάθε site και εδώ έχω ένα περίτρανο παράδειγμα του πως  να ΜΗΝ το κάνεις. Είναι δυστυχώς από Έλληνα retailer, το νέο eshop του MIGATO όπου όταν προσθέσεις κάτι στο καλάθι βρίσκεσαι αντιμέτωπος με την παρακάτω οθόνη:

Migato basket no call to action

Όπως βλέπετε το βασικό Call to Action είναι το “Continue Shopping”, δηλαδή συνέχεια αγορών, δηλαδή εγκατάλειψη του καλαθιού και επιστροφή στην αρχική σελίδα. Παιδεύτηκα κυριολεκτικά αρκετά λεπτά για να καταλάβω κάτι που θα έπρεπε να είναι το πιο αυτονόητο πράγμα σε αυτή τη σελίδα. Πως να κάνω checkout! Τελικά, πάτησα το checkbox αποδοχής των όρων χρήσης και έγινε αυτό:

Migato basket

Το “Continue Shopping” μετακινήθηκε αριστερά και στη θέση του εμφανίστηκε το πολυπόθητο “Checkout now”. Γιατί το Migato κάνει τόσο δύσκολο αυτό που θα έπρεπε να είναι ο βασικός στόχος; Δηλαδή πως θα οδηγήσουμε το χρήστη στην ολοκλήρωση της αγοράς, εύκολα και ενστικτωδώς.

To site δυστυχώς έχει και άλλα σημαντικά προβλήματα, για παράδειγμα σε Chrome δεν δούλευε σωστά το mega menu με αποτέλεσμα να μην μπορώ να μπω σε εσωτερικές σελίδες του site από εκεί, ενώ επίσης είναι by default στα Αγγλικά παρόλο που είμαι χρήστης στην Ελλάδα.

Ooooops, λάθος κουμπί!

Ένα από τα πιο συχνά Usability Fails είναι η τοποθέτηση ενός κουμπιού που έχει δευτερεύουσα σημασία (ή ακόμα χειρότερα αντίθετη λειτουργία από αυτή που θέλουμε ο χρήστης να κάνει) στη θέση που θα έπρεπε να βρίσκεται το Call to Action. Τα κουμπιά υποβολής, συνέχειας, ολοκλήρωσης και γενικά όλα εκείνα τα actions που βοηθούν στην ολοκλήρωση της επιθυμητής ενέργειας, θα έπρεπε να ξεχωρίζουν από πλευράς χρώματος, μεγέθους και τοποθέτησης και να μην μπορεί ο χρήστης να τα μπερδέψει με οτιδήποτε άλλο.

Ο λόγος που συνήθως βρίσκονται δεξιά είναι γιατί υποδηλώνουν το “next”, δηλαδή την πρόθεση του χρήστη να μεταβεί στο επόμενο στάδιο. Και στον δυτικό κόσμο, το “επόμενο” βρίσκεται δεξιά, όπως ακριβώς ξεφυλλίζουμε τις σελίδες ενός βιβλίου. Για αυτό όταν συναντάμε κάτι σαν το παρακάτω παράδειγμα από το in.gr, είναι πολύ πθανό χωρίς δεύτερη σκέψη να πατήσουμε καταλάθος το κουμπί “Καθαρισμός”.

in.gr

 

Αυτή η τόσο απλή διόρθωση μπορεί να αποτρέψει το χρήστη από λάθη, εκνευρισμό και το σημαντικότερο… από την εγκατάλειψη της διαδικασίας.

Ο κακός σχεδιασμός των Call to Actions συνοψίζεται τέλεια σε αυτή τη σκηνή από το Monsters vs Aliens :)

Αν έχετε εντοπίσει κι εσείς Usability Fails στείλτε μου εδώ, για να τα συμπεριλάβουμε στο επόμενο post!

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

4 Comments

  1. Hello !J’ai tardé à publier tes coneamtmires car je désire écrire un autre article qui y répond … Mais le temps me manque et je ne voudrais pas que tu penses que je censure.@+

    Reply

Leave a Comment.