Usability για Smart TV: Ξανά από την αρχή;

Από τα PC, στα laptop, στα κινητά, στα tablets – και σε όλα τα ενδιάμεσα – οι κανόνες usability αλλάζουν ανάλογα με τη συσκευή και τον τρόπο χρήσης της. Μιλάμε για touch-friendly designs, για responsive sites, για adaptive sites και πολλά πολλά άλλα, προσπαθώντας να καλύψουμε τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό συσκευών που χρησιμοποιούμε για να μπαίνουμε στο Internet. Νομίζω όμως ότι περισσότερο από όλες τις συσκευές έως τώρα, η Smart TV είναι αυτή που θα κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά στον τρόπο με τον οποίο πλοηγούμαστε σε μία σελίδα και άρα στο τι τελικά θεωρείται εύχρηστο και τι όχι.

Οι Smart TV είναι με δυο λόγια τηλεοράσεις οι οποίες συνδέονται στο Internet μέσω Ethernet ή WiFi επιτρέποντας στο χρήστη μεταξύ άλλων να κάνει stream video, να κατεβάσει widgets και εφαρμογές μέσω των ειδικών app stores και να πλοηγηθεί στο Internet. Για περισσότερο διάβασμα δείτε τον οδηγό του Amazon για το τι μπορεί να κάνει η Smart TV ή το άρθρο του Techradar για τις καλύτερες Smart TV αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Αν σκεφτούμε όμως τον τρόπο με τον οποίο πρόκειται να βιώνουμε την επίσκεψη σε ένα site όταν αυτή γίνεται από την τηλεόρασή μας στη μέση του σαλονιού μας, αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε πόσο θεμελιωδώς διαφορετική είναι αυτή η συμπεριφορά σε σχέση π.χ. με την πλοήγηση σε ένα PC ή ένα tablet. Μερικοί πρώτοι προβληματισμοί μου σχετικά με το Usability αυτής της εμπειρίας είναι:

Μέγεθος & απόσταση οθόνης

Παρόλο που η οθόνη είναι πολύ μεγαλύτερη, ο χρήστης θα βρίσκεται πολύ πιο μακριά από αυτήν, συχνά αρκετά μέτρα. Σκεφτείτε πόσο διαφορετικά πρέπει να αντιμετωπίσουμε το layout των sites, το μέγεθος των γραμματοσειρών, την καθαρότητα των links και των μενού. Η πληροφορία θα πρέπει να είναι συνοπτική και ευδιάκριτη.

Shared experience

Συχνά η πλοήγηση στο Internet μέσω Smart TV θα είναι μια δραστηριότητα που είναι συμμετοχική και περιλαμβάνει πολλά άτομα. Και αυτό ακριβώς έρχεται να ανατρέψει εν μέρει την τάση του personalization που ισχύει αυτή τη στιγμή στο Internet. Σκεφτείτε να μπαίνει ένας χρήστης μαζί με τους καλεσμένους του σε ένα site και να του εμφανίζει τις πρόσφατες αναζητήσεις του; Ή να του κάνει προτάσεις βάσει προηγούμενων αγορών του;

Εισαγωγή στοιχείων

Ο κυριότερος τρόπος εισαγωγής και επιλογής στοιχείων  (π.χ. συμπλήρωση μιας φόρμας, επιλογή ενός link, μενού κλπ) είναι το κλασικό τηλεχειριστήριο. Αρκετοί κατασκευαστές προσφέρουν και άλλα input devices, όπως ειδικά “pointing devices”, αλλά και αυτά σε καμία περίπτωση δεν φτάνουν την ευκολία χρήσης που έχει το mouse ή το δάχτυλο σε περίπτωση touch screen οθόνης. Άρα ο τρόπος που σχεδιάζουμε σήμερα links, dropdowns, drag and drop actions, scroll κ.α. χρειάζεται επανεξέταση και προσαρμογή! Σκεφτείτε πόσο πιο βολικό θα είναι ένα στήσιμο επιλογών με μεγάλα εικονίδια, στα οποία ο χρήστης μπορεί να πλοηγηθεί με το ένα χέρι, πατώντας τα βελάκια μπροστά – πίσω, χωρίς καν να χρειάζεται να κοιτάει το τηλεχειριστήριό του.

Video & ήχος

Η τηλεόραση είναι συνυφασμένη με κινούμενες εικόνες, video, ήχο και μουσική. Θα είναι λοιπόν πολύ “περίεργη” εμπειρία να πλοηγείται κανείς στο Internet από την τηλεόρασή του στην απόλυτη ησυχία. Ενώ σε PC & mobile sites αποφεύγουμε τα βαριά βίντεο, τη μουσική, τους ήχους κλπ., ίσως η Smart TV μας οδηγήσει στην επαναφορά τους. Οι χρήστες είναι πολύ πιο συνηθισμένοι στην κατανάλωση τέτοιου πολυμεσικού περιεχομένου στην τηλεόρασή τους και είναι πιθανό να περιμένουν μια παρόμοια εμπειρία και από τα sites που βλέπουν σε Smart TV.

Φυσικά τα παραπάνω αποτελούν απλά πρώτους προβληματισμούς και όχι συγκεκριμένα guidelines για Smart TV – friendly sites. Και σίγουρα έχουμε δρόμο μπροστά μας, μέχρι να ξέρουμε αν αξίζει τον κόπο να επενδύσουμε στη δημιουργία sites για προβολή στην τηλεόρασή μας. Οπωσδήποτε όμως έχει ενδιαφέρον και αποτελεί καθώς φαίνεται το επόμενο μεγάλο κεφαλαίο του Usability & του UX!

Δείτε και ένα ενδιαφέρον Infographic που περιλαμβάνει κάποια από τα παραπάνω θέματα.

 

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

Leave a Comment.